82. (Elbisesi) Dar
Olursa Ona Bürünür Diyenler
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
عَنْ أَيُّوبَ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَوْ قَالَ
قَالَ عُمَرُ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ إِذَا
كَانَ
لِأَحَدِكُمْ
ثَوْبَانِ
فَلْيُصَلِّ
فِيهِمَا
فَإِنْ لَمْ
يَكُنْ
إِلَّا
ثَوْبٌ وَاحِدٌ
فَلْيَتَّزِرْ
بِهِ وَلَا
يَشْتَمِلْ
اشْتِمَالَ
الْيَهُودِ
İbn Ömer (r.a.) Resûl-i
Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yahutta Ömer( r.a.)'in (şöyle) dediğini
haber vermiştir: "Birinizin iki elbisesi bulunursa, namazı onlarla kılsın.
Yok eğer bir elbisesi varsa onu beline bağlasın (eteklik yapsın), onu yahudiler
gibi (eller de içeride kalacak şekilde) bürünmesin."
Benzer Tahric için
bak: Buharî, saiat; Ebû Davûd, salat; Ahmed b. Hanbel, II, 328.
AÇIKLAMA: Dar bir ihramı hatalı bürünmek iki şekilde
olur:
1.
İhramı eller ve kollar da dahil olmak üzere bütün vücudu kapatacak şekilde bürünmek,
bu türlü bürünmek namaz esnasında ellerin ve kolların rahatça hareket etmesine
engel teşkil edeceğinden ve daha başka zararlara da sebeb olabileceğinden
sakıncalıdır.
2.
İhramın avret yerleri açık kalacak şekilde omuza atılmasıdır. Her ne kadar bu
ikinci şekilde örtünmede kolun birisi dışarıda bırakılarak hareket etmesine
imkan verilmişse de avret yerleri dışarıda bırakıldığı için bu tür örtünmeler
haramdır. Namazın sıhhatine manidir. Hadis-i şerifte "Yahudilere mahsus
bir örtünme" diye nitelendirilen bürünme şekli birinci tür örtünmedir.
İkinci tür örtünmeye ise fıkıhçılar "istimal-i sam ma" derler ki, her
iki örtünme şekli de sakıncalı olduğu için Resul-i Ekrem (s.a.v.) tarafından
nehyedilmiştir. Böyle dar peştemallerin sadece eteklik olarak bele bağlanması
emredilmiştir.